Toprak sluit reis af met HIV test

nuran-baydarGTST-actrice Toprak Yalçiner is terug van haar reis naar Oeganda. De Dance4life-ambassadrice bezocht met de 15-jarige DJ Erik Arbores verschillende projecten van de stichting. Daarmee hopen de twee een glimp op te vangen van hoe Dance4life ter plekke te werk gaat.

Hoogtepunt was het bezoek aan een school waar de twee ambassadeurs zagen hoe het lokale Dance4lifeteam dagelijks honderden leerlingen in beweging krijgt. Door gebruik te maken van muziek en dans leert Toprak de scholieren over seks, hiv en aids. Met deze wijze lesjes moeten de Oegandese jongeren zichzelf leren beschermen.

Als vers benoemde ambassadrice was het voor Toprak de eerste keer dat ze de meedanst. Ze raadde de Oegandese jongere hierbij aan zich regelmatig te laten testen. Het zou natuurlijk hypocriet zijn als ze dat zelf dan ook niet doet. “Ik vond het toch een beetje spannend ook al weet ik dat ik het altijd veilig doe. De test bleek dan ook negatief. Maar op het moment dat ik de uitslag kreeg, besefte ik me ook dat hier 1 op de 7 mensen die getest worden wél te horen krijgt dat hij of zij hiv-positief is. Het is zo belangrijk om je te laten testen”, aldus Toprak.

Dance4life werkt met jongeren samen aan een wereld zonder aids. Ze vragen aandacht door met grote groepen te dansen. RTL Boulevard

Dit bericht werd geplaatst in Nieuws en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

REAGEER

